Even een update vanui Kaapstad!

18 februari 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi Allemaal,

Even een update vanuit Kaapstad!!

Afgelopen dinsdag afscheidt genomen van het gezin thuis, dit vond ik vrij raar om te doen omdat ik nog niet echt besefte dat ik voor zolang weg blijf. Aan de andere kant had ik er zoveel zin in!! Ik keek wel een beetje op tegen het afscheid nemen van Do, omdat wij bijna altijd samen zijn. In tegenstelling tot wat ik had verwacht ging dit eigenlijk goed. Samen met Nadja ben ik mijn koffers in gaan checken, waarvan ik mezelf veel te over bepakt vond vergeleken met Nadja. Ik had 2 volle koffers ruimbagage, 1 handbagage koffer en 1 rugtas. Eenmaal ook door de douane kon voor mij het feest echt beginnen. Maar ik had nog steeds niet echt het idee dat ik voor zolang weg zou gaan. Na het boarden zijn we gaan vliegen. Dit duurde vrij lang, maar in de tussentijd heb ik 4 of 5 films gekeken waardoor de tijd vrij snel ging. Het eten en drinken wat we in het vliegtuig kregen was veel, lekker en superfijn. Dit zorgde ervoor dat de reis ook wat aangenamer werd. Na bijna geen beweging, lekker eten en drinken en turbulentie onderweg, werd de landing ingezet. Dit verliep niet helemaal vlekkeloos, waardoor ik het idee had bijna twee keer uit de lucht te vallen. Hierdoor werd ik wat misselijk en was ik blij dat we waren geland. Het uitzicht tijdens de landing was echt super mooi met al die lichtjes, dat was echt zo mooi om te zien! Het was zo fijn om even lekker te lopen en mijn benen te strekken. We moesten ook hier eerst door de douane heen, hierbij moest je het paspoort geven en dan controleerde zij dit. Op dit moment raakte ik even iets in de stress omdat het paspoort niet meewerkte en ze dit wel 3 keer opnieuw heeft moeten scannen. Het daarna door kunnen lopen het land in, was een superfijn gevoel!! We werden opgewacht na de bagage opgehaald te hebben door een taxi van de organisatie 4Exchange, dit zo leuk dat er iemand met een boordje op je staat te wachten met de organisatie. Dit is iets wat je voornamelijk alleen maar ziet op de tv. We werden vervolgens naar onze accommodatie gebracht. Hier werden we zo lief en fijn ontvangen door Kim en Peet. Dit zijn de huiseigenaren en zij wonen bij  de appartementen alleen dan in het midden waardoor je hier zo naar binnen kunt lopen. Ze lieten ons het appartement en de kamers zien, deze zagen er zo mooi uit! Het is zo’n ruim appartement en ruime slaapkamers, de badkamer is ook mooi, de keuken heeft alles wat we nodig hebben en de woonkamer is ook zo ruim met een hele lekkere bank en twee heerlijke grote stoelen. De tv is ook groot, een radio is erbij, een eettafel en tafel voor in de woonkamer. Ik was zo gesloopt na deze dag, en wilde graag naar bed. Maar we hebben eerst wat kennis gemaakt met Kim en Peet, dit zijn leuke en aardig mensen en ook zo lief! Kim is als een soort van moeder en dat is zo fijn. Met vragen en andere dingen kun je altijd naar haar toe. Peet zorgt en kijkt ook echt naar ons uit. Ze willen beide alles voor je doen, dit voelde deze avond zo fijn, veilig en vertrouwd. Na wat kennis te hebben gemaakt, wat wijn te hebben gedronken en wat gegeten te hebben ben ik naar bed gegaan. Het bed lag heerlijk!

De volgende dag (woensdag) eerst op het gemak even wakker geworden, het was wel warm in mijn kamer en licht maar dit ervaarde ik niet als vervelend. Het was wel aangenaam. Na het opstaan, en even wat opfrissen, ben ik gestart om mijn koffers leeg te maken en heb ik alles een plekje gegeven.  Kim had stroopwafels in de koelkast gelegd, zo lief, hiervan heb ik er even 1tje van gehad als ontbijt. Zij is ook met Nadja en mij naar de winkel geweest om even wat kleine boodschappen in te slaan. In deze winkel hebben ze zoveel, echt een ruime keuze uit het assortiment. Dit is superfijn! Op de parkplaats hebben zij een werknemer rondlopen die de winkelkarretjes ophaalt bij de auto’s en deze voor je naar binnen brengt. Kim liet ook al een beetje wat dingen zien van de omgeving zien en legde wat dingen uit. Nadat we terug waren heb ik even wat gegeten en ben ik samen met Nadja bij het zwembad in de achtertuin beland. Superfijn dat dit kan! Hier hebben we later ook Romi ontmoet. Zij loopt stage op dezelfde school, dezelfde tijd en dagen en woont in hetzelfde huis. We hebben met elkaar wat zitten praten over stage en andere dingen. Vervolgens hebben we nog wat boodschappen gedaan in een andere winkel, dit was in de mall. Deze is zo groot en zoveel dingen die je hier kunt halen. Deze is aan de overkant van de weg en is voor ons ongeveer 10 minuutjes lopen. Hierna zijn we lekker pasta pesto gaan eten. Deze was echt heel goed! De rest van de avond een beetje rustig aan gedaan en toen lekker naar bed gegaan.

De volgende ochtend (donderdag) heb ik mijn wekker gezet omdat ik toen naar stage ging voor een kennismaking. Ik werd samen met Nadja opgehaald door 4Exchange. We hebben op stage Kim de directrice ontmoet. Zij is erg enthousiast, kwam aardig over en vertelde en gaf veel informatie over de school. Dit was fijn. De school is klein maar wel leuk! Ik heb er zin in om maandag te beginnen!  Verder deze dag aan het zwembad gelegen omdat het zo lekker weer is hiervoor. Ik hoop daarom ook snel lekker verkleurd te zijn. Het avond eten deze avond was ook echt lekker, kipfilet met pesto, mozzarella en tomaat en gemengde groente erbij. Om de avond te vullen hebben we een film af gekeken en zijn we met z’n drieën een nieuwe serie begonnen op netflix. Daarna lekker naar bed gegaan.

Vrijdag heb ik het lekker op het gemak gedaan. Heerlijk was dit! Ik heb toen even gedoucht, dit vergde ook wel wat aanpassingen omdat we in een grote teil moeten staan om het water op te vangen. Dit water moeten we dan gebruiken om de wc door te spoelen. Het water is koud, maar was wel lekker verfrissend! Ik heb toen ook uiteindelijk ook mijn haren gewassen. Ik had droogshampoo gebruikt maat dit werkt echt niet. Ik voelde mezelf na het douchen zo fijn! In middag naar Waterfront geweest met de bus, hiervoor hadden we donderdag een Ov-kaart voor gehaald. Het is zo goedkoop hier met het openbaar vervoer, echt niet normaal!! Het leuke van met de bus gaan was dat je meer van de omgeving ziet en dat is zo leuk. Hier zijn we wat winkeltjes ingegaan. Wat ik hier ook echt heel gezellig en leuk vond wat dat er verschillend live bandjes aan het optreden waren. Dit zorgde gelijk voor sfeer. Waterfront is een haventje, het was zo lekker cool hierzo.  Er was hier een soort van food Markert binnen in een gebouw. Hier kon je van verschillende dingen halen. Dit was zo gezellig en had sfeer. Ik heb hier Samoa’s gegeten, dit is een eigenlijk een driehoekige loempia met verschillende soorten vulling. Super lekker! Hier zijn we ook gaan eten, dit was echt lekker en je kreeg hier echt heel veel! Super lekker, alleen de bediening was wat minder. Ik zag de bediening ook staan praten met elkaar, ik denk wel echt minstens 10 minuten. Hun leken ook niet echt haast te hebben ofzo. Na lekker gegeten te hebben, met de Uber terug naar huis. Dit was zo fijn dat we met de Uber konden gaan. De Uber is echt een uitkomst! Ik ben nog even buiten gaan zitten met Romi, Nadja en de huiseigenaren en medehuurders. Dit was gezellig! In de tuin staat ook een vuurkorf, waarop zij braaien, deze stond ook aan. Heerlijk was dit.

Zaterdag was echt een hele leuke, spannende, en gezellige dag! In de ochtend op tijd de wekker gezet omdat ik samen de andere Skydiven op het programma had staan. Ik had wel wat gezonde spanning, dit voelde wel goed. Na het klaarmaken hebben we een Uber genomen die ons daar naartoe bracht. Hier ontmoette ik Louise, Daan, Vincent en Casey. Toen wij aan de beurt waren, mocht ik samen met Nadja en Daan. Ik kreeg een soort van harnas aan en mocht mee lopen naar het vliegtuigje. Ik moest bij mijn instructeur gaan zitten. We vlogen eerst een half uurtje rond, hiervan was het uitzicht echt zo mooi!! Hier genoot ik zo van. Dit was zo gaaf om te zien, je kon uitkijken over de tafelberg, naar de oceaan en het de omgeving. Zo mooi om te zien. Eenmaal in de lucht verdwenen mijn zenuwen en had ik er alleen nog maar zin in. Nadja ging als eerste en ik als tweede. Ik was blij dat die man het zo snel deed, ander had ik denk ik niet meer gewild. We sprongen uit het vliegtuig en dit was zo GAAF! Het uitzicht, de ervaring het gevoel alles. Hij trok de parachute open en ik mocht ook sturen, naar links en recht, super gaaf om te doen. Ik werd van al dat draaien wel wat misselijk maar het was de ervaring zeker waard! Na de landing kreeg ik een USB-stick met foto’s en een filmpje die zij hadden gemaakt, super leuk! Jammer dat deze ervaring alweer zo snel over is gegaan. In de middag was het tijd om wat bij te slapen en lekker rustig aan te doen omdat ik uitging in de avond. Uiteraard was ik toen ook te vinden aan het zwembad, heerlijk! Na het relaxen, heb ik wat gegeten en ben ik om gaan kleden voor die avond. We hebben met z’n drieën een Uber besteld en zijn naar het centrum gegaan. Hier ontmoette we Daan, Louise, Casey en Vincent weer, zij gingen ook mee. We zijn eerst wat gaan drinken in The Villiage Idiot, dit was een leuke plek. Het was hier nog niet heel erg druk, hierdoor konden we onderling wel leuk met elkaar praten. Hier voelde ik mezelf wel gewoon veilig en goed. Vervolgens zijn we naar een andere club gegaan. Deze was ook leuk! Super leuke muziek, een beetje wat oudere muziek, deze kon ik goed meezingen. Hier voelde ik mezelf wat minder prettig omdat ik hier mezelf echt wel bekeken voelde ofzo. Dit was wel een leuke plek omdat er ook jongeren waren die ook naar ons toe kwamen om te dansen enz. Je kon hier ook buiten op het balkon zitten, dit was ook wel echt even lekker omdat het zo warm was binnen. Om 2 uur ging het dicht, we hebben toen een Uber besteld en we zijn naar huis gegaan. Hier nog lekker wat gegeten en daarna heerlijk mijn bed in!

Ik zit hier nu al 5 dagen en bevalt me prima! Het weer is super goed, het appartement is mooi en de mensen met wie we omgaan zijn fijn. Toch zijn er al wel bepaalde dingen waar ik aan moet wennen of waarvan ik dacht ooh, dit heb ik nog nooit zo gezien. Ik merk bijvoorbeeld aan mezelf dat mijn lichaam een soort van moet wennen aan de warmte, ik ben best gesloopt aan het einde van de dag. Ik slaap daarentegen wel lekker.

Op de weg vanaf het vliegveld naar het huis, en in de stad stonden er meiden langs de weg, om geld te verdienen, dit was in de avonden. Overdag staan er ook mensen (mannen en vrouwen) langs de weg die kunnen worden opgehaald om werk te verrichten, bijvoorbeeld schilders, ramenwassers en schoonmaaksters. Dit vond ik wel best wel schrikwekkend omdat het er vrij veel zijn. Er werd mij later ook uitgelegd dat dit ervoor zorgt dat zij zo wel steeds vastere banen krijgen. Dit vind ik positief. Er zijn ook verschillende bedelaars, er zijn er die tussen de auto’s bij stoplichten lopen maar er zitten ook mensen aan de kant van de weg. Daarentegen heb ik mezelf hier nog niet onveilig gevoeld. De buurt waarin ik woon is een rustige buurt, waarin niet zo heel veel gebeurd. Als ik langs de zijkant van de weg (op het fietspad) loop word er wel eens getoeterd of geroepen, maar dat gebeurde in Nederland ook wel eens. In de stad heb ik mezelf ook niet echt onveilig gevoeld, die zaterdagavond ook niet in de stad. Ik was trouwens wel blij er 2 jongen bij waren.

Oohja het water! Bijna helemaal vergeten. Ik merk wel dat ik mezelf wel wat moet aanpassen. Ik douche minder vaak dan thuis, ik douche in een teil zodat ik daarmee de wc kan doorspoelen, de wc maar 1 keer op een dag doorspoelen, ik gebruik droogshampoo voor mijn haar zodat ik minder vaak mijn haren moet wassen, geen water pakken uit de kraan om te drinken maar uit de koelkast uit flessen en minder water gebruiken bij het tandenpoetsen. Dit zijn allemaal kleine aanpassingen waar ik iets merk van de watercrisis. De datum van Day Zero is uitgesteld naar 4 Juni dacht ik uit mijn hoofd, dus dit is super positief!!

Veder gaat het allemaal goed! Het eten is goed, we koken lekkere dingen om te eten. Ik geniet lekker van het weer. Ik kijk ook echt uit naar stage, daar ga ik vanaf morgen beginnen. De afgelopen week was voornamelijk wennen aan alles en een beetje de buurt verkennen en dat is wel gelukt. Ik voel me hier prettig ook met de andere meiden, dat is echt super fijn. De huiseigenaren zijn ook lieve mensen, en helpen je waar dit nodig is.

Het engels praten gaat nog wat stroef, maar dat komt omdat ik dan over bepaalde woorden en dingen nog even moet nadenken. Ik verwacht zelf dat dit binnenkort beter zal gaan zijn. Het verstaan van engels gaat goed!

Nog een andere putje is het links rijden, wij  gaan misschien met z’n drieën een auto huren. Maar sommige stukken zoals een kruispunt ziet er lastig uit, omdat zij hier soms gewoon midden op het kruispunt moeten wachten. Verder moet dit wel goed gaan komen.

Dit was mijn blog van de afgelopen week!
Foto’s volgen nog.

1. Anniek:
    18 februari 2018
    Whooh Pas wat super om te lezen. Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Heb al weer zin om je volgende blog te lezen. Veel succes op je stage! You Can Do This!! Dikke Kus
  2. J.proost:
    18 februari 2018
    Zo Pas. Nou weten we wat. Dat is erg leuk. Groetjes oma Adri en opa Jan.
  3. Anja De Marco:
    18 februari 2018
    Wow wat een verhaal meiske. Wat fijn dat je het zo super vind tot nu toe. Ik wens je voor morgen alvast veel plezier bij je stage . Vast ook weer wel lekker om daar dan nu aan te beginnen. Tot horens. Dikke kus mama
  4. Joyce:
    18 februari 2018
    Wauw, wat een ervaringen al in een week tijd! Super om te lezen.. heel veel succes op jullie stage xxx
  5. Do:
    18 februari 2018
    OMG passie klinkt zo goed he ! Ben vet jalours op dat skydiven omg! Passie veel suc6 op de stage en ik ga genieten van elke blog die je gaat schrijven ! X
  6. Naomi:
    19 februari 2018
    Wat ben je toch een toppertje, fijn om zoveel leuke dingen te lezen. Ben verdomd jaloers maar ga ook enorm kunnen genieten van al je belevingen! Hou je taai 😘 xxxx
  7. Janet:
    25 februari 2018
    Leuk verslag hoor. Fijn dat het goed gaat met je.