Week 5 & 6

2 april 2018 - Bloubergstrand, Zuid-Afrika

Er zijn ondertussen twee weken voorbij. De tijd vloog! Vanwege het surfkamp deze week een tweeweken verslag 😊

13-3 Dinsdag.
Deze dag verliep eigenlijk zoals elke dinsdag op stage. Eerst was ik weer bij de leerlingen vanaf kwart voor acht tot en met acht uur. Zij spelen dan met verschillende soorten speelgoed. Nadat zij hebben opgeruimd krijgen zij hun zakgeld voor een week. Zij kunnen diezelfde dag of later die week besluiten of zij wat willen kopen in de shop. De shop bestaat uit speelgoed en wat andere kleine dingen. De foundation fase waarbij ik sta tijdens cirkeltime (hierin lezen zij voor uit de bijbel en bid er een leerling, dit wisselt per dag af en wordt er vertelt over het weekend of de dag ervoor) gaat op dinsdag naar de shop. De kinderen mogen dan kiezen uit de verschillende dingen wat zij kunnen betalen of besluiten of zij willen sparen voor iets duurder. Na het bezoek aan de shop begint rekenen waarbij ik kinderen dingen uitleg, hierna is het toegepast rekenen en doen zij aan de hand van praktische spellen rekenen, bijvoorbeeld met UNO of met schrijf opdrachten. Het is lezen na rekenen en na de break hebben de kinderen engels. Hierbij geef ik wat uitleg of loop ik wat rond voor vragen. Dan wordt er weer toegepast engels gedaan, dit wordt aan de hand van een spel of iets dergelijks gedaan. Dit vinden de kinderen eigenlijk erg leuk. Deze oefeningen leid ik meestal en dit is erg leuk om te doen. De kinderen hebben hierna brainbreaks gedaan wat de kinderen leuk vinden en even een minuut of 10 even mogen dansen en mogen voetballen om even wat anders te doen. Vervolgens is er nog lifeskills, hier werken zij aan verschillende onderwerpen. Deze week stond in het teken van de ruimte en de verschillende planeten. Dit vonden de leerlingen echt een interessant onderwerp, leuk om die verbazing en de interesse op de gezichten van de kinderen te zien. Hierna nog een beetje aan school gewerkt. Zoals eerder vermeldt weer gebruik gemaakt van de bioscoopkaartjes maar met de halve prijs 😊. We zijn naar de film 15:17 to Paris geweest. Deze was zo goed! Het ging over 3 vrienden, waarvan 2 richting het leger en de marine wilde om andere te helpen. Ze werden beide toegelaten en volgde een opleiding hiervoor.  Ze besluiten om dan een road trip te maken met zijn drieën. Dit gaat goed en is leuk totdat ze in de trein zitten vanaf Nederland naar Paris. Hier gebeuren verschillende dingen, de rest vertel ik niet. Mocht je deze nog zelf willen kijken, hij is namelijk erg goed!

14-3 Woensdag.
Het is ondertussen echt heel erg fijn om een ritme te hebben hierzo, gewoon 4 dagen stage en 3 dagen weekend. Heerlijk is dit. Omdat ik aanstaande vrijdag naar het surfkamp ga, heb ik nog wat laatste boodschappen gedaan. Ik moest nog een pet hebben en een waterfles van 1 liter. Deze zijn beide erg leuk! Alleen is mijn hoofd niet echt voor een pet gemaakt ben ik achter gekomen. Alvast alles ingepakt voor het weekend want donderdag had ik er bijna geen tijd voor. Ik keek er echt heel erg naar uit!

15-3 Donderdag.
Stage verliep eigenlijk weer hetzelfde als dinsdag en de andere dagen ervoor. Wel een spel gedaan met de leerlingen. Dit was erg leuk! De laatste dingen heb ik ingepakt toen ik thuis was voor het surfkamp. Dit was leuk om te doen omdat het nu echt heel erg dichtbij kwam! We zijn vandaag met z’n drieën uit eten geweest omdat Romi jarig was. We zijn bij Primi wezen eten waarbij we echt hele lekkere flatbreads hadden. Ik had hier spaghetti met meatbals deze was ook erg lekker. Ook hoort er een toetje bij op een speciale gelegenheid. Ik koos voor de broownie wat echt een hele goede keuze was. Twee lekker cocktails hierbij gedronken. Heerlijke avond, met een mooie zonsondergang op de achtergrond. Later schoven de Belgen (Daan, Louise, Lisa, Railyn en Vincent) en Casey nog aan. Zij kwamen nog een drankje doen. Nadat we bij Primi klaar waren zijn we nog even naar het Boardhouse gegaan. Dit was gezellig! Nog wat gedronken en daarna zijn we naar huis gegaan. Er werd goede muziek in de Boardhouse gedraaid, dit was gezellig.

16-3 Vrijdag.
Eindelijk het was zo ver!! We moesten wel echt vroeg uit bed maar dit was geen probleem omdat het echt om een hele leuke reden was; het SURFKAMP! We werden opgehaald bij het Civic Center een busstation in de stad. Hier ontmoette we David en Gavin, de twee surfinstructeurs. Hele leuke gasten en ook echt typische surfers, beide langere haren, beiden relaxed en chill. Leuke mensen! We ontmoetten hier ook 2 andere meiden. Hier een beetje mee gepraat en toen onderweg gegaan naar het strand waar we de eerste surfles kregen. Onderweg zagen we echt verschillende dingen en ook echt hele verbazende dingen… Mensen die langs de snelweg lopen, de slobbenwijken en honden langs de weg. Nog steeds verbaas ik mezelf hierover. De muziek die ze draaide was ook echt leuk, beetje reggae achtig. Was heerlijk zo op het gemak wakker worden. Voor de eerste les zijn we gestopt in Sand Beach. Hier ontmoetten we nog 5 andere meiden. Zij waren allemaal Duits ook de andere twee meiden trouwens. We kregen hier ons wetsuit en de surfboard en we zijn het strand opgelopen. Wat trouwens echt heel veel moeite kosten, want het waaide zo erg hard dat het board verschillende kanten op waaide behalve de goede kant. Maar dit was niet heel erg omdat ik zo leuk vond! We deden eerst een warming up en kregen vervolgens een uitleg over de balans, het peddelen met je armen, het liggen op je board en nog andere dingen zoals het gaan op je surfboard in het water, van liggen naar je knieën en van je knieën naar het staan. We mochten toen het water in om dit te gaan proberen. Het water in lopen kosten wel moeite vanwege de golven. Maar het was echt super gaaf om dit te kunnen doen! Een paar keer ben ik zelf gegaan bij een golf en een paar keer kreeg ik hulp van Gavin of David. Het was best lastig om de juiste golf te timen maar ik werd er wel steeds beter in! Het lukte me een paar keer om op mijn knieën te komen. De andere kinderen viel ik in het water of bleef ik maar liggen. Het was ook vermoeiend om elke keer het water weer te terug in te gaan omdat als je jezelf niet ‘schrap’ zetten dan ging je mee met de golf weer mee terug naar de kant…. We kregen nu nog een beetje instructie over het surfen. Dit had te maken met het staan. Vanaf je knieën of het liggen naar het staan. Hierna mochten we dit nog proberen. Ik werd na een tijdje moe, maar ik wilde het echt heel erg blijven proberen. Na een aantal keren zelf proberen met hulp is het gebleven bij mijn knieën en niet bij het staan. Maar dat was niet echt een probleem aangezien we nog meer lessen kregen. Verder zijn we door gereden naar het plaatsje Hermanus. Hier hebben we geluncht met alle meiden en hebben we nog wat boodschappen gedaan. Onderweg hebben we echt een leuke groepsfoto gemaakt. We reden langs de kustlijn. Dit was zo ontzettend mooi. Op een gegeven moment reden we door de bergen dit leek erg op Oostenrijk. Nadat we hadden geluncht zijn we door gereden naar onze eindbestemming. We reden eerst even naar het strand en zijn daarna naar het huisje gegaan. Het huisje zag er zo schattig en leuk uit! Best ouderwets maar leuk om te zien. De bedden sliepen zo heerlijk! Nadat we waren gesetteld hebben we gegeten, wat gechilled en lekker naar bed gegaan. Dit was een leuke vermoeiende eerst dag. Maar wel echt heel erg leuk!

17-3 Zaterdag.
Nadat we klaar waren met het ontbijt, zijn we omgaan kleden voor onze 2de surfles bij ons op het strand. Ze hebben hier echt hele lekkere kaas. Dit is naast de fetakaas de lekkerste kaas die ik heb gegeten hierzo. Het is voornamelijk allemaal cheddar, wat op je brood zo niet te eten is. Maar deze kaas is van Gouda maar wel cheddar. Dit is echt hele lekkere kaas. Het waaide weer heel erg, wat ervoor zorgde dat lopen met een lang surfboard er wat onhandig uitzag. We kregen weer eerst even een warming up en instructies voordat we het water weer in ingingen. Deze instructies gingen meer over de techniek van het opstaan. We oefende ook het opstaan ook eerst op het strand voordat we het water ingingen. In het water moest ik eerst weer even opnieuw mijn balans vinden. Dit was wel even moeilijk, maar dit ging al vrij snel weer goed. Deze keer ook weer meerdere keren alleen gegaan op een golf en soms ook met hulp van Gavin of David. Zij gaven dan instructies over wanneer je moest straten met peddelen enz. Naar mijn knieën ging al stukken beter als vrijdag maar was nog wel lastig. Ik was wel blij met deze les. Op het laatste kon ik zelf 2 keer staan, dit duurde niet heel erg lang maar ik was allang blij dat ik dit kon!! Tussen de middag hebben we nacho’s gegeten. Deze waren echt lekker en ik vond dat we dit wel hadden verdiend! We zijn in de middag naar het zuidelijkste punt van Afrika geweest. Dit was wel leuk om te zien en mooi uitzicht. Onderweg vertelde David nog verschillende dingen over de omgeving. Ook onderweg hiernaar toe stond er gezellige en chille muziek op. Ook wel wat mee zing nummers, waar ik blij van werd 😊. Deze dag hebben we afgesloten met een braai. Ik heb hier twoobreukies leren eten. Dit zijn 2 boterbommen met boter aan beide zijde en hiertussen zit chutney, kaas, ui en tomaat. Deze waren zo lekker! Ook was er lekker vlees en wat drinken. Afsluitend hebben we bierpong gedaan, mijn team was hierin goed en we hebben twee keer gewonnen 😊!!

18-3 Zondag
Helaas alweer de laatste dag van het surfkamp. We zijn weer vroeg naar het strand gegaan voor een surfles. Deze eerst weer begonnen op het strand en daarna weer in het water. Ik moest weer mijn balans vinden maar dit ging vrij snel. Het staan lukte me ook al beter als de eerste twee keer! Hier was ik zo blij mee! Surfen is echt wel iets wat ik zeker mee terug wil meenemen naar Nederland. Deze middag zijn we nog naar de Gave geweest, dit is een grot waar je alleen kon komen onderdoor een soort van grot en langs de rand van de duinen. Dit was zo gaaf! Hier kwam ook allemaal water in, en de tempratuur was ook goed te doen! Nadat we hier wat foto’s hebben genomen zijn we via de rotsen onderlangs de duinen weer teruggelopen richting het huisje. De weg terug was leuk om te doen via deze weg! Alleen deden die rotsen wel wat pijn aan mijn voeten, op slippers lopen daar was ook niet echt een optie omdat het vrij glad was. We zijn halverwege op een bankje gaan zitten op de duinen, waar we uitzicht hadden over het water. Er kwam een dolfijn langs zwemmen! De stilte hierboven was ook zo fijn en het uitzicht en gewoon een leuk weekend, dit was genieten! We zijn daarna door gelopen naar het huisje en zijn onze spullen in gaan pakken. Deze middag hebben we wraps als lunch gegeten. Helaas moesten we al onze spullen in het busje zetten en zijn we teruggegaan naar huis. Bij thuiskomst was ik weer wel blij dat we die lange reis achter de rug hadden. Uiteraard zijn we voor gemak gegaan en hebben we deze avond eten besteld. Lekker een relaxte avond gehouden.

De maandag, dinsdag en donderdag verliepen op stage weer als normaal en als zoals gewoonlijk, de dag ging snel. Een paar leuke punten uit deze dagen waren de dinsdagavond, woensdag en ook het weekend. We zijn dinsdagavond na stage naar het strand gegaan en we hebben hier de zonsondergang bekeken. Dit was mooi om te zien! Heerlijk ook die rust die er hing, de gezelligheid en de ontspanning, heerlijk was dit. Nadat we terug waren was het alweer tijd om de moeder van Romi te ontmoeten. Zij komt voor drie weken.
Woensdag was het een public holiday, Humans Rightday. Omdat het een holiday was waren we vrij. In de ochtend zijn we naar Bokaap geweest, dit is een plekje in Cape Town met allemaal gekleurde muren. Je kunt hier leuke foto’s maken! We hebben onze weg voortgezet naar Waterfront. Hier wat gewinkeld en naar de naar de eet market geweest, was weer erg leuk en lekker! We hadden besloten om een zonsondergang te gaan bekijken vanaf Signal Hill, dit is een berg in Cape Town. Dit was zo leuk omdat er een man was die zijn vriendin ten huwelijk vroeg! Zo lief en romantisch! Heerlijk! Ook genoten van de zonsondergang 😊!
Vrijdag was het indrukwekkend, maar ook goed. Samen met Casey, Nadja, Romi en haar moeder eerst naar de stageplaats van Casey geweest om wat kleine dingentjes af te geven en om een rondleiding te krijgen van Casey, maar ook in een klaslokaal even met de kinderen wat gespeeld. Casey doet vrijwilligers werk op een daycare voor kinderen met lichamelijk en geestelijke beperkingen in Atlantis. Zij heeft een tussenjaar en wilde ervaring opdoen als fysiotherapeut, daardoor kwam zij hier terecht. Atlantis is een achterstandswijk waar je alleen in de avond echt niet over straat wilt. Deze tijd die we door brachten met de kinderen was leuk! De groepen zijn ingedeeld op leeftijd (waar mogelijk) en qua IQ, ik had een leuke groepje. We hadden twee lichamelijke spelletjes gedaan wat de kinderen leuk vonden om te doen. Ik vond het ook leuk om te horen dat de begeleiders daar echt Zuid-Afrikaans spreken. Bepaalde woorden kon ik eruit halen maar het ging zo snel dat dit wel moeilijk was. We zijn daarna door gereden naar een township, ook naar een daycare. Casey had mensen ontmoet die hierin werkte en vroeg of wij ook een keer mee wilden om te gaan kijken. Deze daycare bestond uit 1 keet. Met heel veel kinderen, zij zaten al op ons te wachten allemaal netjes in een rij. Wij deelde wat spulletjes uit die we hadden gehaald zodat de kinderen daarmee konden spelen. Hun vonden dit geweldig, ze gingen helemaal uit hun plaat. Heel erg leuk zo een reactie, maar ook die gezichtjes zo leuk! De medewerkers waren ook zo blij en wilde ook steeds met ons op de foto, zij waren ook heel erg dankbaar voor dit. Dit was ook echt goed en leuk om te doen. We hebben nog even met de kinderen buiten gespeeld, wat foto’s gemaakt en gevoetbald. Naast de daycare was de soupkitchen, deze bestaat ook uit 1 keet. Hier werken vier vrouwen die koken voor de mensen uit de township, zij koken voor ongeveer 200 mensen. Dit doen zij door de weeks. Toen wij daaraan kwamen lopen, waren zij een lied aan het zingen en werd er een gebed opgezegd. Hierna mochten Nadja, Romi, haar moeder en ik het eten opscheppen voor de mensen. Deze hadden allemaal een bakje mee waarin het in opgeschept kon worden. Dit was zo mooi dat ik dit mocht doen, en wat een ervaring! We hebben ook nog met Mama Lina gepraat en over haar ervaring, zij is haar dochter verloren en had daarvoor al besloten dat zij iets wilden gaan doen voor de andere mensen om haar heen en besloot mensen te gaan helpen. Zij doet dit nu dus in de vorm van de soupkitchen. Dit was echt een heel mooi mens! Onder haar verhaal mochten wij ook het eten proberen, dit was zo lekker! We zijn nog even door de township gereden en ook hebben we binnen gekeken bij een co-worker van Casey, maar deze huisjes zijn echt heel erg klein. Haar huisje bestond uit mijn slaapkamer…. Zij woont hier samen met haar twee kinderen. Dit was erg indrukwekkend en een beeld dat ik nooit meer zo snel zal vergeten, maar wel een ervaringen waarvan ik blij ben dat ik deze heb mee mogen maken. Deze avond hebben we afgesloten met een overheerlijk, gezellige en ontspannen avond samen met Kim, Peet, Casey, Nadja, Romy, Suzan (moeder van Romi) en de Belgische mensen en nog andere huisgenoten. Dit was echt heel erg leuk en gezellig deze avond!

Zondag was het ook een leuke dag met een leuke ervaring! We hebben het overdag rustig aangedaan en zijn naar en silent disco op het strand geweest, dit was erg leuk, goede muziek, goede sfeer. Het was wel even een raar omdat je iedereen wel ziet dansen, maar er is geen muziek… En je vraagt je ook bij welke dj ben jij? Dit was erg leuk en gezellig. Aansluitend was er een open air cinema, deze was ook op het strand. De film was leuk voor 1 keer maar geen aanrader. Het ging over een man die reisde om de grote vis te vangen, alleen dan dit verhaal allemaal door ogen van zijn zoontje. Het werd wel wat fris maar was zeker leuk om een keer mee gemaakt te hebben!
Maandag op stage hadden we een anti-pest dag. Ik vond het zo goed dat ze dit organiseerde, ze vertelde iets over pesten in het algemeen. Onder andere wat is pesten, wat het doet met de andere, wat kun jij eraan doen en zo voort. Vervolgens hebben zij een sketch erover gedaan, een film gekeken over pesten en dit nabesproken. Vervolgens hebben de oudste s ’middags een antipest poster gemaakt. Dit was een goede dag!
Dinsdag was ook een leuke dag omdat de sportdag was, dit zorgde ervoor dat de kinderen al in sportkleding op school waren. Op het begin hebben de kinderen een poster en een song gemaakt voor hun eigen team, ik begeleiden samen met een collega team groen. Om de kinderen zo sportief bezig te zien was echt heel eg leuk! De kinderen speelde allemaal verschillende spellen, je kon ook zien aan de kinderen dat zij er veel plezier in hadden. Dit was een leuke dag! Na stage mijn tas in gepakt voor Durban! Want is vakantie voor mij, ik heb twee weken 😊!

Woensdag 26-3.
Echt al heel vroeg naar het vliegveld en op naar Durban! We kwamen op het vliegveld aan en Casey had een creditcard waarmee we ook in louche mochten chillen voordat het vliegtuig vertrok, hier hebben uitgebreid gebruik van gemaakt natuurlijk! We zijn niet veel later vetrokken, eenmaal hieraan kwamen was het zo warm hierzo. Er kwam echt zo’n hele warme lucht over ons heen, dit voelde echt als vakantie! Zodra we in de Uber zaten viel het gelijk al op dat het zo ontzettend groen was hierzo. Dit was zo mooi en ook fijn om te zien, en die geur die ervan af kwam heerlijk! Na het inchecken zijn we naar onze kamer gegaan, wat er goed uitzag. Wij waren hier als eerste wat ervoor zorgde dat we ons bed mochten kiezen. Nadat we waren gesetteld zijn we naar het strand gegaan en wezen zwemmen, wat hier kon omdat het water zo lekker was qua tempratuur, in Kaapstad is het echt veel te koud om te zwemmen.  Onderweg terug naar het hostel zijn we even naar een surfboardfabriek geweest voor Casey, we kregen hier ook een rondleiding om te laten zien van wat en hoe surfboards worden gemaakt, dit was leuk! Bij aankomst in het hostel even lekker gedoucht wat ik trouwens lang heb gedaan omdat er hier geen water te kort is. De douche was erg fijn! Maar mijn gewoonte houd ik hier wel, als ik zeep gebruik zet ik tijdens het douchen de kraan even uit omdat het niet nodig is dat die dan aanblijft staan. Deze avond hebben we afgesloten met braai op de binnenplaats van het hostel. Hier heb ik 2 andere Nederlandse ontmoet en ook nog een andere vrouw. Leuke mensen!
Donderdag, wat een ervaring weer! Erg leuk! We konden ontbijten in het hostel wat erg lekker was. Er was yoghurt met muesli en brood wat je kon pakken. We hadden voor vandaag een tour geregeld. We zijn naar Shakaland gegaan, hier wordt nog geleefd in de Zulustam. We kregen hier eerst uitleg een rondleiding en nog meer informatie. Dit was leuk om te horen, ook over hoe het verkering krijgen gaat, het huwelijk en hoe er binnen dit gebied geleefd wordt, erg interessant! Ná deze rondleiding kregen wij verschillende dansen te zien van hun, dit was indrukwekkend maar erg gaaf om mee te maken! Wij mochten als afsluiter lokaal lunchen, dus we kregen eten dat echt typische eten voor daar was. Dit was zo lekker, wel erg pittig maar goed te doen! Er was rijst, een soort couscous alleen dan van mais, er was tomaat met ui, een vegetarisch prutje met bonen, mais, erwten en aardappel. Ook de toetjes waren erg lekker! Het was ook zo warm vandaag, ik had echt het gevoel dat ik op vakantie was! Heerlijk gevoel is dit!  We zijn eerst voor het eten wat gaan drinken ook met de twee Nederlandse meiden, bij Moyo. Aansluitend bij het andere restaurant uit eten geweest, dit was ook onderdeel van Moyo. Hierna lekker mijn bed ingekropen wat trouwens erg lekker sliep!
Vrijdagmorgen zijn we wezen surfen, het was zo fijn om dit weer eens te doen. Maar zeker in dit lekkere water! Het lukte me om weer een paar keer te staan. Ook was het wel weer even wennen en er weer inkomen. Maar het was het waard! Aansluitend hebben we hier wat gegeten en zijn we naar een waterpark geweest met verschillende glijbanen. Er waren er veel met banden, ik ben in totaal van 6 glijbanen afgegaan waarvan 3 met banden was. Dit was erg leuk! Er was ook een grote glijbaan waarmee we met zijn alle in konden gaan zitten, deze is ook echt een aanrader! Deze avond hebben we ook afgesloten met z’n alle in een restaurant 😊!
Zaterdag ben ik samen met Nadja en Casey naar de Victoriamarkt geweest, dit scheen een van de dingen te wezen die je moest gedaan hebben. Wij kwamen in een gebouw met vis, schapenkoppen, vlees, en stinken dat het er deed, alle mensen die daar waren keken ons aan wat doen jullie hier nu? Dit was echt om te kotsen zo vies dat het was. We zijn gauw door gelopen en gauw naar buiten gegaan…. Bleek dat we het verkeerde gebouw waren ingelopen, dit was het vleeshuis in plaats van de market….. Wij snel bij de goede naar binnen gegaan. Hier rook het echt al heel veel beter! Het was een Indische markt, met veel kruiden, waar we ook veel van mochten proeven. Er zaten zulke lekkere kruiden bij. Ook waren er allemaal souvenirtjes en andere leuke kledingstukken. Dit was leuk om even door heen te lopen, de echte toerist uitgehangen hierzo! We zijn met z’n drieën echte Starbucks fan, we zijn hiervoor naar de Florida Road gegaan. Een heerlijke karamel macchiato genomen. Hier ontmoette we een lokal, een aardige man. Hij raadde ons aan om curry te gaan eten in de Oriental meer in het winkelcentrum. Dit hebben we op zijn aanraden ook gedaan, maar ook de Botanikel Gardens. De curry die ik had was erg lekker, maar zo pittig dat ik daardoor mijn eten niet op kon. Deze in een goodiebag mee naar het hostel genomen. Wat hier erg normaal is. Aansluiten naar de Garden gegaan, dit was erg leuk maar ook rustgevend en mooi om te zien. Er liepen hier apen los rond, wat erg leuk was. Althans dat vonden zij niet zo, we waren wat foto’s aan het maken en toen was er een aap die Nadja bijna aanviel… Dit was echt eng, hij volgde Nadja ook toen ze weg rende… Deze aap was echt erg eng. Hierna zijn we terug naar het hostel gegaan en zijn we om gaan kleden nog wat winkeltjes bezocht en gaan eten. Deze avond was perfect, het was gezellig, de sfeer was ontspannen, mooi uitzicht op het water en lekker eten. Ik heb een wrap gegeten met frietjes en een Savannah. Dit is een lekkere cider.
Ik voelde mezelf hier de afgelopen dagen niet echt heel veilig omdat het vooral lokals waren en weinig toeristen op de plek waar wij waren. Dit zorgde ervoor dat ik bijna blij dat ik een typische toerist zag.  Ik voelde me ook echt heel erg bekeken en was echt heel erg op mijn hoede. Maar doordat we met zijn drieën of met meerdere waren gaf dit wel een veiliger gevoel. Op de plek van het surfen en het waterpark voelde ik mezelf wel veilig omdat er meer toeristen ook waren. Het hostel was ook omringd met hek en je had ook een code nodig om binnen te komen dus dit was ook fijn. Ik had verwacht dat Durban in het geheel erg toeristisch was maar dat was eigenlijk helemaal niet zo, althans niet ons gedeelte. Toen moesten we zondag vroeg alweer terug naar het vliegveld en ik genoot nog heel erg van de groene omgeving. Ook nu weer kunnen relaxen in de louche en hier kunnen ontbijten. Na de vlucht was ik zo blij om weer terug te zijn in Kaapstad, gewoon omdat ik mezelf hier nu echt veilig en ook thuis voel! Het voelde ook echt alsof ik weer echt thuiskwam :)