Week 13 &14

22 mei 2018

Hoi allemaal,

De afgelopen weken zijn weer harstikke snel gegaan. Hier volgen kort even de momenten waarop ik veel heb geleerd en veel heb genoten!

De leerling die ik op stage individueel begeleidt biedt steeds weer nieuwe uitdagingen. De ene keer lukt het individueel werken met hem wel en de andere keer niet. Het interessante hiervan is hoe de collega’s hier dan op reageren. Goed om te zien dat er dan nog meer verschillende manieren zijn om te handelen. Verder merk ik wel echt dat leerlingen steeds meer naar mij ook toe trekken en dat is ook heel erg leuk. Ik geef ook steeds meer kleine lessen, dit is dan tijdens het toegepaste deel van rekenen of engels. Dit gaat ook steeds beter en vind ik ook echt heel erg leuk om te doen. De dagen gaan nog steeds erg snel op stage, wat ik fijn vind. Het aftellen van de dagen is wel begonnen, ik moet nu nog maar vijf dagen in totaal. Zelf ben ik ook wel met het afscheid bezig, wat zullen we die dag doen met de leerlingen en hoe zal die dag verlopen.

Op vrijdag 11 mei heb ik samen met Romi, Nadja en de Belgen een leuke avond gehad. We gingen met de Belgen wat drinken omdat zij op maandag terug vlogen naar België. We gingen eerst een drankje doen bij Primi en daarna zijn we daar naar een karaokebar geweest. Dit had ik nog nooit gedaan en gezien maar dit was wel echt heel erg leuk! Er was een hele gezellige sfeer en de mensen die er waren, waren ook gezellig. Verder zijn we dit weekend weer naar de Old Biscuit Mill geweest, de sfeer hier was ook echt heel erg gezellig zoals altijd. Lekker eten, live muziek en alleen maar gezelligheid. Deze avond hebben we afgesloten met een Harry Potter film. Zondag zijn we naar Kalk Bay geweest om shirts te scoren en om wat te winkelen. Hier hebben ze echt hele lekkere pasta en ijs.

Dinsdag (16 mei) zijn Nadja en ik samen naar de film geweest naar de The Aventure film. Echt heel erg leuk! Het einde was wel wat onverwacht en heel erg open, dus waarschijnlijk komt er een nog een vervolg. Nog een reden om naar de film te gaan dus!

Donderdag 17 mei was het dan zover, het Kruger Park!!! Het was wel een korte nacht omdat we om 4:20 op het vliegveld moesten staan omdat we om 6:20 vlogen. We namen een Uber naar het vliegveld. Deze Uberdriver was echt wel een aardige man en zeker wel gezellig voor zo vroeg in de ochtend.  Op het vliegveld zijn we even op gestart met een koffie bij Mug en Bean. Hier kwamen Femke, Kirsten en Esmee ook naartoe. Zij gingen ook mee naar het Krugerpark. Om 5:50 zijn we gaan boarden. Ik had wel zijn om te vliegen maar aan de andere kant zag ik er wel wat tegen op omdat ik soms het gevoel wat ik dan heb vreselijk vind. De vlucht ging goed en was prima te doen. Op het vliegveld verzamelde we allemaal en zagen we de andere die ook mee gingen hierzo. Nog wat nieuwe mensen ontmoet, gezellige mensen zijn dit. Verder zijn we het busje in gegaan en zijn we naar het Hostel gegaan. Dit was vanaf het vliegveld nog een uur of vier rijden. We hadden we enkele stops onderweg om  nog wat eten en drinken te kopen en een plaspauze te houden. Het hostel dat we hadden was erg leuk en zag er leuk uit alleen wat oud. Hiermee bedoel dat er veel kleine diertjes liepen. Daar we een bed hadden uitgezocht (het waren weer stapelbedden) riep er iemand dat er een spin zat. Het was niet heel erg blij met dat en liep ook even verder weg van dat deel. Later begonnen zij ook nog te zeggen dat er ook allemaal spinnen op het plafond zaten. Het plafond bestond uit houten balken waar je doorheen kon kijken en daarboven zaten golfplaten. Ik was echt heel erg blij dat ik vanonder sliep. Mocht een spin of iets anders denken van laat ik eens mezelf naar beneden laten vallen dan zou dat in iedere geval op het bed boven mij vallen. Verder waren de kamers wel ruim. De slaapkamers stonden los van de groepsruimte. Hier was een barretje en wat pooltafels. Als je verder naar buiten liep kwam je terecht bij een overdekte plek waar allemaal tafeltjes stonden, er was een zwembad en nog een fireplace waar de stoelen bestonden uit halve badkuipen verhoogd op hout. Dit zag erg leuk uit en zaten ook erg lekker. De eerste avond hebben we pizza gegeten. We zaten rond het kampvuur en dat was erg lekker, fijn en warm. Ik ben wel optijd naar bed gegaan, ik denk dat ik rond 21:00 uur in bed lag omdat we de volgende ochtend al om kwart over 5 gingen ontbijten en om kwart voor 6 naar het park gingen.

Ik was vrij actief voor het tijdstip dat we op moesten staan. Daar was ik erg blij mee.  Het was wel koud en fris, waar ik zelf niet helemaal op had gerekend omdat ik maar 1 lange broek had meegenomen en 3 korte broekjes omdat ik dacht dat het wel lekker weer zou worden. We reden in een soort van verhoogde Jeep. Met drie stoelen in de voorkant, drie stoelen in het midden en drie stoelen aan de achterkant. De stoelen zaten wat verhoogd hoe verder ze naar achter gingen zodat als je vanachter zat je over de voorste rij heen kon kijken. We kregen wat dekens om te gebruiken. We reden in ongeveer 20 minuten naar het park, nadat alles geregeld was zijn we het park in gegaan. Ik genoot hier echt heel erg van!! Op het begin kwamen we de olifanten tegen, daarna giraffen, de zebra’s een koedoe, buffalo, bavianen, dwergmuis, wrattenzwijn, Nijlpaarden, Krokodillen, hyena, Neushoorn. We zagen deze dieren in meervouden en was erg rustgevend om de dieren zo te zien. Op het begin leek het helemaal niet op het Kruger Park, ik had namelijk een beetje Beekse Bergen gevoel. Verder deze dag zagen we nog zebra’s die ik ook heel erg gaaf vond om te zien. Er staken zebra’s de weg over en dat was heel erg gaaf om te zien, daar heb ik ook een filmpje van. We zagen eerst de hyena met een iets van een poot in zijn bek lopen en vervolgens reden we ergens anders naartoe en zaten allemaal kleine hyena’s. Dit was erg schattig! Later kwam de hyena met zijn poot in zijn bek aanlopen en gaf dit aan de jongere hyena’s. Echt super schattig! Later kwam er ook nog een andere hyena met een prooi aanlopen en gaf dit ook aan de kleine hyena’s. Dit was zo leuk om te zien. De nijlpaarden zaten wel wat verder weg maar waren ook leuk om ze zo in het water te zien en alleen de oortjes en ogen eruit te zien komen. Hier zagen we ook de krokodillen en nog veel hert achtige. Onze ranger vertelde dat de hert achtige daar gewoon konden staan omdat de krokodil waarschijnlijk net had gegeten en daarom geen aandacht gaf aan hun. De ranger vertelde nog meer interessante dingen en nog veel informatie over de dieren. Dit was vet leuk en interessant. Zij hadden ook een walki talki om met elkaar te communiceren en te informeren waar er bepaalde dieren zodat ze daar dan naartoe konen komen. Dit gebeurde ook een paar keer dat onze ranger iets hoorden en vervolgens hier vol gas naartoe ging.  Ik voelde mezelf echt wel relaxt en om naar de dieren zo te kijken vond ik erg rustgevend zeker door de zebra’s, giraffen en de olifanten. Heerlijk was dit.  Nadat het tijd was zijn we met onze ranger naar ons hostel gereden. Hier hebben we Pottie (geen idee of je het zo schrijft) gegeten, dit is typisch Afrikaans. Dit is een saus met aardappel, vlees en allerlei andere groentes. Hier kun je rijst bij eten. Ook was er een soort van maïspap met een tomatensausje, was lekker. Als bijgerecht was er ook een salade. Van de Pottie met rijst was ik niet echt een heel erg fan omdat aan het vlees nog botten zitten. Ik ben er wel achter gekomen dat ik niet heel fijn vind als er nog bot zit aan of in mijn vlees. We waren al vroeg op en dat zorgde ervoor dat we nog een tweede ontbijt hielden en een wat latere lunch. Dat tweede ontbijt was lekker maar wel raar, heel mijn systeem was wel even wat ontregeld vanwege de tijd. Daarom was ik weer lekker op tijd naar bed gegaan. Vandaag dus niet de Big Five gezien maar dat komt hopelijk morgen!

We stonden weer zo vroeg op als gisteren. Het bed sliep wel lekker eigenlijk. We hadden gisteren ook geregeld dat we weer met een ranger gingen in plaats van onze eigen busjes omdat je daardoor toch wel minder kan zien. Het opstaan ging weer goed en ik had er weer zijn in. Het was wel fris maar dat mocht de pret niet drukken want we hadden weer kleden die we konden gebruiken. Het was wel wat regenachtig maar om dieren te spotten in dit juist wel ideaal. We zagen zebra’s, giraffen, olifanten, wrattenzwijnen, een leeuwin, leeuwpaard, Buffalo, nog meer koedoes, nog meer neushoorns, een paar nijlpaarden en ook weer kleinere dieren. Dit betekend dat we de Big Five in een dag helemaal hebben gezien!! Onze ranger deed erg zijn best om ze allemaal te laten zien, ook hij was een leuke ranger met leuke grapjes tussendoor. Verder was het wel regenachtig vandaag, wat wel wat jammer was maar we kregen regenponcho om aan te doen. Toen we thuis kwamen hebben we gebraaid, was erg lekker. Ik ben ook weer redelijk op tijd naar bed gegaan om kwart voor 10. We hadden namelijk wel de tijd om uit te slapen. Dus ik kon wat slaap inhalen.

Vandaag was het ontbijt om half 9, ik was vanuit mezelf al om rond half 8 wakker. Wat ik niet erg vond want dat betekend dat ik gewoon ben uitgeslapen. Ik ging ontbijten en daarna mijn koffer in pakken. Toen iedereen zijn spullen had gepakt was het tijd om weer te vertrekken naar het vliegveld. We reden er weer ongeveer vier uur over maar wel met tussenstops. Onderweg heb ik wat sudoku gedaan en meegezongen met de muziek. Op het vliegveld hebben we onze koffer gedropt en zijn we met een paar wat gaan eten en drinken om de tijd wat te doden. We vlogen om 17:10 wat betekende dat we om 16:40 moesten gaan boarden. Onderweg hadden we best wel wat turbulentie wat ervoor zorgde dat ik mezelf niet heel fijn voelde omdat ik toen mezelf erg bewust werd van het feit dat het een vliegtuig is en uit de lucht kan vallen. Dat zorgde ervoor dat ik mezelf niet echt heel veilig voelde. Maar ik had van mijn serie twee verschillende episodes gedownload wat ervoor zorgde dat ik mezelf wel wat kon afleiden. Dat was erg fijn. Thuis nog wat gegeten, mijn koffer uitgepakt en naar bed gegaan.

Dinsdag (22-5) zijn we naar 23JumpStreet geweest na stage. Even wat leuks tijdens de stage week. Dit is een indoortrampoline park, heel erg leuk was dit! Mijn innerlijke kind kwam weer even naar boven en ik vond het heerlijk om weer wat trucs te doen die ik thuis ook deed op de trampoline. Ik was verbaasd dat ik nog steeds over deze trucs bezat. Heerlijk even zo de dag weer kunnen afsluiten.

Helaas ben ik ook wel wat ziek geweest de afgelopen twee weken maar naar een paar dagen was ik er weer bovenop gekomen. Ik werd goed verzorgt door onze huiseigenaresse wat ik erg fijn vond! De dagen gaan nu snel en zeker het einde in zicht komt. Voor mezelf ben ik niet alleen stage aan het aftellen maar ook de dagen dat ik hier nog ben. Morgen over 14 dagen kom ik al thuis!! Verder gaan de aankomende twee weken nog bestaan uit verschillende dingen maar dat horen jullie later!