Week 2

25 februari 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!!

Mijn eerste week stage zit er alweer op! De tijd ging zo snel voorbij, maar ik moest zo erg wennen. Zoals maandag dat mijn wekker weer vroeg stond. Ik moest er om half 7 uit en kwart over 7 klaar staan. Omdat we nog geen auto hadden, hebben we de Uber gepakt. Om 7:45 moet ik beginnen met mijn stage. Dan zijn de kinderen er al en zij spelen dan in de gymzaal. Dit moet zachtjes gebeuren en zij moeten met iets bezig zijn. Om 8:00 uur wordt alles opgeruimd en gaan zij naar hun klaslokaal. De school telt trouwens 32 leerlingen. Als zij in het klaslokaal zijn, beginnen zij in een kring met de vraag hoe was je weekend en hoe gaat het met je? Vervolgens lezen zij een bijbel verhaal en sluiten zij dit af met bidden voor die dag. Dit gebeurt door de kinderen. De school bestaat uit 3 verschillende fasen. De foundation fase, de intermediate fase en de seniors. Ik heb gedurende de dag de foundation- en de intermediate fase. Om half 9 wordt er op een fluitje geblazen en gaan de leerlingen naar hun klaslokaaltje toe. Er zijn in totaal 2 grote klaslokalen, een kantoortje en een ruimte beneden die zij als klaslokaaltje gebruiken. De leerlingen krijgen dan rekenen. Vervolgens krijgen zij driekwartier laten ook rekenen alleen dan praktisch. Dus de dingen waarmee zij bezig zijn doen zij dan op een leuke en speelse manier. De kinderen krijgen hierna lezen. De leraar leest dan voor uit een boek. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Om 10:00 uur is het pauze. Hier moet ik wel even aan wennen omdat dit mijn lunchpauze al is. Ik heb dan ook een half uur pauze. De leerlingen hebben om half 11 spelling, net zoals bij rekenen, doen zij dit hierna ook in de praktijk. Dit is maar een half uurtje. Dat zorgt ervoor dat er om 11:45 brainbreak is. Hierbij mogen de leerlingen even dansen of even een korte pauze voor zichzelf houden. Hierna volgt de les liveskills, hierin maken zij werk af of gaan zij juist iets doen wat te maken heeft met skills ontwikkelen voor de toekomst. Dit stopt om half 1. De jongste kinderen gaan dan naar huis en de oudste blijven. Er is dan weer een pauze, ik heb dan een kwartier. Het andere kwartier ga ik mee naar buiten of binnen in de gymzaal om een oogje in het zeil te houden. Dan is er tot half 3 de les skills. Dit is een leuke les. Hierin gaan de leerlingen namelijk verschillende dingen doen, zoals koken, achter de laptop en hairdressing. Om half 3 gaan de leerlingen en ik ook maar meestal wat later naar huis. Zo gaan mijn dagen een beetje erop stage zien. Ik zal dan kinderen individueel gaan begeleiden. Vandaag heb ik voornamelijk meegekeken. Na stage was ik echt heel erg moe. We hebben toen gekeken of we een auto konden gaan huren maar dit ging niet. Na deze teleurstelling maar ook wel frustratie lekker gaan koken en chillen. Ik heb nog samen met de andere meiden Vampire Diarys gekeken en toen lekker op tijd naar bed gegaan!! Heerlijk de dag zo afgesloten.

Op dinsdag weer vroeg opstaan voor stage. Ik had heel slecht geslapen waardoor dit niet helemaal vloeiend liep. Maar ik moest er toch uit omdat ik anders te laat zou gaan komen. Weer stage gehad. Deze verliep eigenlijk hetzelfde als maandag maar heb ik wel meer kunnen doen, dit vond ik heel erg fijn! Na stage is het gelukt om een auto te huren!! Super fijn en super leuk!!! Ik heb ook in de buurt een rondje gereden om het uit te proberen. Super grappig omdat uit te proberen, aangezien ze hier  links rijden en ik dit nog wel moet wennen. Trouwens ook het knipperlicht en ruitenwisser zitten aan de andere kant. Dit zorgde ervoor dat ik een paar keer met mijn ruitenwissers aan reed terwijl ik af moest slaan. Als je eenmaal rijdt moet je echt bij elk stopbord stoppen, degene die als eerste aankomt mag eerst. De stoplichten zijn hier overigens echt heel vaag en echt heel stom. Je moet hiervoor kijken aan de overkant van de straat kijken, als dit op groen straat dan mag je rijden. Maar als je links of rechts af wilt slaan, dan mag je ook gaan rijden maar dan moet je midden op de weg gaan staan wachten totdat er niemand meer van rechtdoor komt. Ik weet niet of dit een goede uitleg is maar zo is het wel. Ik moet zeggen het ging me goed af! Het wel spannend maar wel echt heel leuk! Heerlijk, nu kunnen we ook gewoon ergens naartoe zonder de Uber toe hoeven pakken. Na dit leuke ritje heerlijk gekookt en lekker gegeten. Nog Vampire Diarys gekeken en hiermee deze dag afgesloten. Heerlijk gaan slapen!

Na heerlijk te hebben geslapen toch weer die wekker vrij vroeg. Hier moet ik nog steeds wel aan wennen. Maar goed, aan de andere kant kom ik zo weer wel in mijn ritme. We konden met de auto naar stage!!! Ik heb heen gereden, super fijn! Wel nog een wennen om aan de linkerkant te rijden en ook naar de goede kant te sturen. Maar dit was super fijn! Ik kon wat later uit bed. Heerlijk! Vandaag op stage was weer leuk! Ik heb weer meer kunnen doen als eerder. Na stage was het zo warm, maar er niet voor gekozen om te gaan zwemmen maar om aan school te werken. Dit moet ook gebeuren. We waren hier al snel klaar mee. Ik ben toen gaan koken met de andere meiden en daarna lekker gerelaxt. Dit was een leuke dag! Ik was zo blij deze dag dat ik naar mijn bed kon ik was best moe.

Weer de wekker vroeg uit gezet, maar het uit bed komen ging echt al beter! Het is zo fijn dat het gewoon al licht is en lekker qua tempratuur. Alles weer klaar gemaakt en spullen gepakt, en weer naar stage gegaan. Weer gereden, super leuk! Ik word er steeds beter in hierzo, aan alles wennen enz. Op de terug weg van stage voor het eerst een groot kruispunt meegemaakt. Echt eng omdat voor de eerste keer te moeten doen. Maar hier kan ik ook wel aan wennen. Het was zo warm, dat hierna in het zwembad gaan echt heerlijk was! Hierna even met Do over WhatsApp gebeld, dit was zo leuk! Dit had ik ook eventjes nodig! We hadden afgesproken dat Peet (de huiseigenaar) voor ons zou koken. Dit heeft hij gedaan. Dit was zo lekker!! Hij had pasta gemaakt met kip, creamy saus en bacon. Er was ook een salade en lekkere sausjes, hij had ook zelf brood gemaakt. Dit was ook zo goed! Ik heb heerlijk gegeten die avond. Ook hebben we die avond met de Peet en Kim nog buiten gezeten en gepraat onder het genot van een wijntje. Dit was zo lekker! Ik kon deze avond zo lekker slapen! Heerlijk!

Ik kon vandaag (vrijdag) gelukkig wat langer blijven slapen, ik was vrij moe. Maar alsnog was ik wakker om half 8. Ik ben die morgen met Kim, Peet, Nadja, Romi en Zena (de hond) mee naar het strand geweest. Dit was echt lekker! We hebben hier een wandeling gemaakt. Hier heb ik zo van genoten! Ook met de hond van hun. Super fijn! Daarna even naar de supermarkt geweest, want de boodschappen komen niet vanzelf in de kast helaas. Ik ben vervolgens met Caesy, Nadja en Romi naar een nieuw winkelcentrum geweest. Dit was gezellig! Hier nieuwe teenslippers gehaald. Het is echt killing om met dichte schoenen op stage te zijn omdat het zo warm is aan mijn voeten. Ben zo blij dat ik deze nu heb om aan te doen naar stage. Ook heb ik nog twee shirts gehaald.  In dit winkelcentrum hebben we zo lekker geluncht, ik heb een wrap met kip genomen. Heerlijk was dit! Deze avond pizza besteld. Dit wilde eigenlijk al eerder deze week doen, als beloning omdat we aan school hadden gewerkt. Ik was zo moe deze avond, ik denk dat het kwam door de week stage, nieuwe indrukken enz. en weer wennen aan de wekker vroeg. Maar het was wel een goede week. Ik was zo blij dat ik weer in bed lag!

Laat pas de wekker kunnen zetten, maar alsnog vroeg wakker. Ik had zin in vandaag! Ik ben met Nadja, Romi, Daan, Vincent en Lousie naar Busket Mill geweest, naar de food Markert. Deze was echt heel groot!! Daar had je echt super lekkere dingen, ik heb een soort van broodje bapou gegeten, alleen dan moet groente vulling. Deze was zo goed! Hierbij heb ik ook een sesambolletje gegeten met saus. Heerlijk! Er hing echt een gezellige sfeer, er was live muziek, lekker eten en gezellige mensen. Hier heb ik echt genoten. Aan het einde van de ronde hebben wij nog even met een smoothie bij de live muziek gezeten. Deze man maakte in zijn eentje veel muziek, op een apparaat met allemaal verschillende knoppen waardoor deze muziek juist erg varieerde. Het was ook goed weer, deze combinatie was gewoon perfect! Vanaf de Busket Mill zijn we naar het Aquarium gegaan. Hier hadden ze zulke aparte vissen (de foto’s hiervan volgen nog), leuke pinguïns en nog meer grote vissen en beesten. Verschillende foto’s maken hoort hier natuurlijk bij! We waren hier best wel snel doorheen.  Om hier nog even over door te praten, zijn we wat gaan drinken en hierna wezen eten. Het was toen vrij fris dus zijn wij naar binnen gegaan om te eten. Ik had hier de een kippen schnitzel gegeten met champignonsaus, deze saus was zo lekker. Hierbij zaten gekruide aardappel partjes. Deze waren ook echt heel erg goed! Tijdens het eten was het ook echt gezellig, we hebben elkaar wat beter leren kennen. Voordat we trouwens gingen eten in het restaurant zagen we dat er een band kwam optreden op een pleintje, dit zou beginnen om 19:00 uur. Wij zijn na het eten hier even gaan kijken. Het was wel koud, aangezien ik alleen shirtje aan had en best wel was afgekoeld, maar het was echt super leuke muziek! Dit was een leuke afsluiter van de dag! Ik heb echt genoten van deze dag! Ik was wel moe, dus lekker op tijd ben ik naar bed gegaan. Ik heb ook heel de dag gereden en dit ging echt goed! Ik zat ook in de auto net zoals in Nederland in de auto zit (dat weet Do wel).

Vandaag (zondag) ook weer voor mijn wekker wakker. Wel fijn, want dan ben ik wel echt uitgeslapen. Ik had zin in deze dag! Samen met Nadja en Romi ging ik Lions Head beklimmen, dit is een berg liggende in Kaapstad. De heenweg was soms wel pittig, we hadden namelijk steile stukken lopen, klimmen, stukken rots en trappen. Verschillende dingen dus. Het was soms erg warm en soms weer schaduw, dit was erg fijn. Het in 1 keer lopen is niet gelukt, we hebben tussendoor wel gestopt.  Eenmaal boven was het al het zweten zo erg waard!! Het was echt super gaaf daarboven, heel mooi uitzicht en heerlijk die rust die je daar hebt. Dat was zo fijn! We hebben het in anderhalf uur naar boven gelopen en we zijn in een uurtje beneden gekomen. Ik was ergens ook weer blij om beneden te zijn. Ik had het zo warm, maar deze herinnering heb ik maar weer mooi opgeslagen! We hebben hier even lekker koud drinken nog gehaald, dat was zo lekker! Onderweg had je zulke leuke geinige beestjes, een soort van cavia’s (foto volgt nog). Omdat het zo lekker weer was hebben we met de andere (Vincent, Daan en Louise) afgesproken om naar het strand te gaan. We zijn naar Clifton Beach geweest. Het weer was prima, het windje zorgde ervoor dat het lekker fris was. Alleen het zand…. Vreselijk was dit… Het waaide met windvlagen waardoor dit dus constant tegen je aan waaide. Het vloog je oren in, het plakte tegen je aan (door de zonnebrand, aangezien ik anders levend zou verbranden). Ik wilde heel graag even afkoelen maar het water was zo koud, niet normaal! Ik stapte met 2 voeten het water in en ik had gelijk het gevoel alsof ze ervan af vroren. ZO KOUD! Omdat we eigenlijk bijna niet meer hadden geluncht, zijn wij ook vrij snel weer door gegaan om te gaan eten. Het was leuk om een keer het strand te hebben gezien, maar ik zou er niet nog een keer naar toe gaan vanwege al dat zand. Weer echt genoten van vandaag!

Dit was het voor deze week!

1. Christa:
    26 februari 2018
    Wat een geweldige ervaring voor je! Leuk om te lezen.
  2. Henriëtte:
    27 februari 2018
    Nou Pascalle, ik krijg er trek van... jullie eten heerlijke dingen zo te lezen! En in zo'n korte tijd heb je al veel meegemaakt. Logisch dat het allemaal wennen is en energie kost. Maar je hebt maar mooi al leren links rijden zonder ongelukken ;) Succes verder!
  3. Petra:
    1 maart 2018
    Ongelooflijk zoveel als je meemaakt in een paar dagen!
    Dat links rijden en op het kruispunt maar kijken wie er gaat rijden lijkt me maar eng, echt dapper zoals je alles aangaat. Hoe gaat het contact maken met de kinderen, kun je goed met ze praten of is dat nog wennen?
  4. Vincent de Rooij docent ethiek en levo:
    2 maart 2018
    Beste Pascalle,
    Heftig dat ze daar links rijden, zou ik erg aan moeten wennen. Veel plezier daar.
  5. Pascalle:
    2 maart 2018
    Contact maken met de kinderen gaat goed! De kinderen praten gewoon engels, maar sommige dingen kan ik wat lastig verstaan. Zij mompelen dan wat. Maar als ik dan vraag of ze het wat willen herhalen dan doen ze dit en begrijp ik ze wel. Dus dat gaat vrij goed!
  6. Do:
    4 maart 2018
    Haha dan wens ik de mensen die met jou mee rijden succes want hoe jij rijdt met mij erbij............ :P. Passie heb je dan ook een rotonde al andersom moeten nemen? Wat je schrijft ik kan alleen maar zeggen het eten klinkt goed! de dingen die je doet fk gaaf !
  7. Kristel:
    11 maart 2018
    Wat heb je al veel meegemaakt Pascalle en dan toch iedere ochtend weer zo vroeg wakker ;) Dat zal wel weer wennen zijn als je terug bent in Nederland en weer auto gaat rijden....